Alle communicatie begint bij jezelf.
Maar wat is communicatie nu eigenlijk? In mijn ogen is communicatie het overbrengen van je boodschap aan een andere partij, op een manier dat jij de ander “bereikt”. Die boodschap kan van alles zijn: een vraag, een wens, een eis, een grens of simpelweg informatie overbrengen. De manier waarop je dat doet, je houding, is bepalend (dat wordt merkbaar in je non verbaal gedrag). Dit heeft te maken met wat er onder water bij jou leeft aan emoties en gevoel en in hoeverre je daarvan bewust bent.
Ik geef mijn klanten vaak de tip om goed na te gaan bij zichzelf WAT ze willen communiceren. Ik heb hier ook al meer over geschreven in de blog ” 3 Tips hoe jij je communicatie met anderen kunt verbeteren”.
En als je weet WAT je wilt communiceren kun je gaan kiezen voor de manier WAAROP je dat dat doet. Dus vanuit welk gevoel je dat doet.
Voorbeeld: je wilt met je werkgever in salarisonderhandeling gaan. Als je je “aanvallend” opstelt met een houding van “het zal me hoe dan ook lukken om een salaris verhoging te krijgen, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks” , dan zal het gesprek heel anders verlopen dan als je met een “open mind” het gesprek in gaat. Een open mind kan ervoor zorgen, dat je je wensen bekend maakt en verder kijkt hoe de ander erop reageert. Dat je op basis hiervan een gesprek hebt. De aanvallende houding zou weerstand kunnen op roepen bij de ander, de open mind geeft misschien meer ruimte voor overleg en onderhandeling.
TIP: word er van bewust wat je wilt in een belangrijk gesprek en de houding die je hierbij aanneemt. Speel eens met verschillende “houdingen” en emoties van waaruit je kunt communiceren en kijk eens welke het beste voor jou werkt. Dat kan leuk en leerzaam zijn en vooral: fijner voor jou zelf! Laat me weten wat je ervaringen zijn, ben erg benieuwd.
Mocht je bij een specifieke situatie wat hulp kunnen gebruiken, dan is het telefonisch consult misschien wat voor jou. 🙂
Klik hier om een telefonisch consult aan te vragen.