september 18, 2014 Janine Wolfs

5 tips voor een heldere en duidelijke communicatie

We hebben allemaal dagelijks met andere mensen te maken: thuis, op je werk, bij klanten, onderweg bij het pompstation en op de scholen van onze kinderen. Om maar nog niet vergeten op social media en tijdens een sollicitatieproces. En als we met anderen te maken hebben speelt onze communicatie een grote rol in het in stand houden of verbeteren van deze relaties.

Des te “beter” je relaties zijn met anderen, des te beter kan je functioneren. Want stiekem gaat er veel tijd en energie zitten in conflicten, onuitgesproken irritaties, ruis, geruchten, spanning en om de hete brei heen draaien.

Des te beter jij je communicatie hanteert, des te beter kan jij je doelen bereiken.

Een van de grootste “communicatie-missers” die ik zie en hoor in mijn werk als coach is het INVULLEN VOOR EEN ANDER.

oftewel:

– het denken te weten wat de ander denkt

– betekenis geven aan uitspraken van de ander, zonder dit te checken

-betekenis geven aan het non-verbaal gedrag van de ander, zonder dit te checken

– jezelf niet openstellen voor de ander

-teveel op je gevoel afgaan zonder dit kenbaar te maken.

 5 Tips

Wat je kan doen, als je merkt dat je veel en vaak invult voor een ander is een van de volgende tips gaan gebruiken.

TIP 1

Vraag door wat de ander bedoelt. : Wat bedoel je met…..?

TIP  2

Geef aan; hoe jij het interpreteert: “Als jij….zegt, dan denk ik aan…. Wat bedoel je precies?

TIP 3

Stel jezelf OPEN voor de ander, wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft. Laat jezelf verrassen! (als je bij het lezen van deze zin merkt dat je dat niet wilt of weerstand voelt, dan is er wellicht iets anders aan de orde. Wellicht heb jij zelf aannames, beslissingen of een blokkade waardoor  je dit niet lukt in deze context).

TIP 4

Stop pas met doorvragen als je het daadwerkelijk begrijpt.

TIP 5

Maak kenbaar aan de ander wat je “interne communicatie”is, bijvoorbeeld: “Ik wil je graag nog wat meer vragen stellen, want ik wil jou/het graag begrijpen. Vind je dat goed?”.


Wat kan je hiermee?

Kies een situatie waarin je merkt dat je vaak “invult”. Bijvoorbeeld in een overleg met collega X.

Kies vervolgens 1 van bovenstaande tips en ga er mee aan de slag voor de komende week.

Zet een herinnering je telefoon iedere ochtend met bv. de tekst “doorvragen bij ander als ik het niet snap” of  “uitspreken wat ik denk en voel”.

Kijk na een week terug wat je is opgevallen aan jezelf, hoe het is je afgegaan en hoe het voor jou voelde.

Lees ook eens dit artikel hoe je je communicatie met anderen kunt verbeteren.

Veel plezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.